Welkom bij module 5!
.

Zoals eerder gezegd bestaat een succesvolle online marketing strategie naar mijn mening voor 80% uit het begrijpen van psychologie en voor 20% uit het begrijpen van de technologie.
.
De afgelopen 4 modules hebben we ons vooral verdiept in het psychologische aspect van online marketing en tijdens deze module gaan we ons verdiepen in het technische aspect.
.
Helaas kan ik daarbij niet alle online marketing platformen behandelen. Ik heb er daarom voor gekozen om dit te doen aan de hand van Facebook. Facebook is namelijk ook Instagram (dus 2 vliegen in 1 klap) en ondernemers maken over het algemeen het meest gebruik van social media advertising.
.
Daarnaast zie ik het met name vaak mis gaan bij Facebook en Instagram. De ‘room for error’ bij LinkedIn en Google is iets kleiner omdat het advertentiesysteem simpeler en duidelijker is.
.
Wel heb ik de URL’s gevonden van zowel Google als LinkedIn waarbij je voor €75 en €50 aan gratis advertentiecredit kunt krijgen als je voor het eerst gaat adverteren. Deze codes vind je onderin deze pagina.
.
In deze module beantwoord ik vragen als:
.
✓ Hoe maak je een winstgevende advertentie op Facebook en Instagram?
.
✓ Waarom moet je nooit met één advertentie adverteren, maar altijd met meerdere?
.
✓ Waarom is een zogenaamde re-marketing advertentie zo belangrijk?

“Stay in your head and you’re dead.” – Tony Robbins

De #1 Regel Voor Online Adverteren

.

Bovenstaande quote van Tony Robbins klinkt een beetje dramatisch, maar het is wel waar wat hij zegt.
.
Deze quote kun je toepassen op alles in het leven, maar in dit geval wil ik hem toepassen op jouw bedrijf en de online marketing strategie die je hanteert.
.
De GROOTSTE fout die je kunt maken is namelijk om in je hoofd te blijven zitten. Je te laten leiden door je eigen gedachten. Je eigen gedachten voor iedereen te laten spreken. Je te laten leiden door perfectionisme waardoor je alles uitstelt omdat het nog niet goed genoeg is.
.
Het is nooit goed genoeg. En dat hoeft ook helemaal niet. Het is een ongoing process. Daarnaast is ‘goed genoeg’ heel subjectief. Wat is goed? Wat is slecht? Daar heb jij weer een andere mening over dan ik.
.
Test het daarom altijd in REAL-LIFE. Niet in je hoofd. Laat de data en de resultaten voor je spreken in plaats van je eigen gedachten. Jij bent het unique selling point van je bedrijf, maar jij bent niet je klant dus blijf dichtbij jezelf maar denk niet continu voor je klant.
.
Blijf doen en testen totdat je WEET wat werkt en niet totdat je DENKT wat werkt.
.
De reden dat ik dit zeg is omdat ik mensen vaak teveel tijd zie besteden aan advertenties en vervolgens gaan adverteren met één ‘perfecte’ advertentie. Ze verzanden in een eindeloos proces van zinnen perfectioneren, de beste afbeelding kiezen uit 1000 afbeeldingen, enz.
.
Besteed hier niet teveel tijd aan en adverteer nooit met één advertentie. Je kunt op online marketing platformen namelijk heel makkelijk split-testen.
.
Dit houdt in dat je meerdere advertenties met verschillende teksten en afbeeldingen test en aan de hand van de resultaten bekijkt welke advertentie het beste presteert. Die advertentie ga je dan opschalen (= budget verhogen).
.
Ik test daarom altijd 3-5 advertenties en in 80% van de gevallen ben ik verrast. Ik heb altijd een vermoeden welke advertentie het beste gaat presteren, maar het klopt bijna nooit.

Deel 5 van het E-book

Download hier de onepager van module 5

Bekijk hieronder de filmpjes waarin ik de vragen beantwoord die bovenin deze pagina staan.

Hoe maak je stapsgewijs een winstgevende Facebook / Instagram advertentie?

Hoe installeer je de Facebook pixel op jouw (WordPress) website en hoe maak je specifieke doelgroepen?

Hoe interpreteer je de data in de Facebook Ads Manager?

Opdrachten

.

  1. Op welk online kanalen bevinden jouw klanten zich? Oftewel; waar zou het voor jou slim zijn om te adverteren?
    .
  2. Bekijk het Facebook pixel filmpje hierboven en installeer de Facebook Page View pixel op jouw website zodat je kunt beginnen met het verzamelen van data.
    .
  3. Social media advertenties leveren vaak het meeste resultaat op als je iets laagdrempeligs aanbiedt, bijvoorbeeld een gratis E-book of webinar. Ook werkt het vaak goed als je het inzet ter reminder van een bepaalde dienst of product (dus met een re-marketing advertentie). Is er momenteel iets waarvoor jij social media ads in zou kunnen zetten? Zo ja, maak een advertentie en maak daarbij gebruik van split-testing.

Gratis Advertentiecredit voor Google Ads en LinkedIn Ads

Via onderstaande knoppen kun je gratis advertentiecredit opvragen voor Google en LinkedIn. Helaas geven Facebook en Instagram geen gratis advertentievouchers weg.

Advertentievoucher van €75 voor Google Ads
Advertentievoucher van €50 voor LinkedIn Ads

Concrete Advertentie Tips

.

✓ Veel mensen voegen producten of diensten toe aan hun winkelwagentje en verlaten vervolgens je website tijdens het checkout proces. Hier zijn verschillende redenen voor. Soms slaat de twijfel toe, soms worden mensen afgeleid of ze hebben geen betaalkastje bij de hand.
.
Tijdens de verkoop van mijn Instacursus in oktober is dat bijvoorbeeld 12 keer gebeurd. Ik heb alle 12 mensen daarna gemaild waarvan 11 mensen vervolgens alsnog de cursus hebben gekocht.
.
Wat bleek; 9 mensen hadden geen random reader bij zich waardoor ze het betaalproces niet konden afronden, 2 mensen hadden last van een technisch probleem en van 1 iemand kreeg ik geen reactie. Dat kan dus van alles zijn geweest; twijfel, ook geen random reader, storing, enz.
.
Onderschat dus nooit de potentie van het op het oog lijkende gemiste kans. Stuur je klant een persoonlijke reminder (dat heb ik gedaan omdat het maar om een paar ging en ik een persoonlijke aanpak altijd de voorkeur geef als dat kan) of doe het automatisch met een systeem als ActiveCampaign.
.
✓ Bied een niet tevreden, geld terug garantie. Veel mensen vinden het spannend om nice-to-have producten te kopen. Ze twijfelen of ze het wel echt willen en hebben een extra duwtje in de rug nodig.
.
Conversie technisch gezien helpt het dan om een niet tevreden, geld terug garantie te geven. Uit onderzoek blijkt dat het conversie verhogend werkt en dat maar een heel laag percentage hier vervolgens ook gebruik van maakt.
.
Bied het uiteraard alleen aan als je het ook waar kunt maken. Ik doe het altijd omdat ik oprecht waarde wil bieden en wil dat mijn klanten tevreden zijn en zich ‘veilig’ voelen tijdens het aankoopproces.
.
✓ Klik nooit op ‘Bericht promoten’ op Facebook. Hiermee vertel je Facebook dat je likes en reacties wilt op je post en niet leads of aankopen.
.
Je bericht wordt dan getoond aan mensen die altijd posts liken en er op reageren terwijl jij juist wilt dat mensen zich inschrijven, aanmelden, langs komen of kopen.
.
Maak daarom altijd je social media advertenties door naar www.facebook.com/ads/manager te gaan. Wil je conversie? Kies dan voor de doelstelling ‘Conversie’. Wil je bekendheid creëren? Kies dan voor de doelstelling ‘Bereik’ of ‘Verkeer’.