Welkom bij module 4!

.
Oké, ik zal direct eerlijk opbiechten dat ik twijfelde om bovenstaande foto te plaatsen. Toen ik de foto voor het eerst aan m’n moeder liet zien zei ze: “Hier heb je wel een hele blije bakkes.” Friese moeders en hun directheid 😉

Maar toch plaats ik de foto want het verhaal erachter past bij deze module.

Deze foto is genomen toen ik met Prisca Visser een fotoshoot deed in Rotterdam. We hadden zoveel lol samen dat mensen spontaan op ons af kwamen en met mij op de foto wilden, zoals ook deze man.

Doordat we zo onszelf waren en zoveel plezier hadden wilden mensen op de één of andere manier met ons connecten. Ze voelden een bepaalde vibe waar ze even deel van uit wilden maken.

En dat is precies waar we het in deze module over gaan hebben.

Om een consistente stroom aan klanten en omzet te realiseren moet je ervoor zorgen dat je een magneet wordt. Je wilt niet je klanten moeten chasen en pushen. Nee, ze moeten uit zichzelf bij jou willen komen.

Zodra je website conversie-proof is kun je dit realiseren door de juiste content te delen op de online kanalen waar jouw ideale klant zich bevindt.

Door middel van content kun je er namelijk voor zorgen dat je een pull strategie creëert in plaats van een push strategie. Oftewel; een strategie waarbij jij enkel hoeft te delen wie je bent en waar je voor staat waardoor je uiteindelijk vanzelf je ideale klant aantrekt.

Het is hierbij alleen wel belangrijk dat je weet wat voor content hieraan bijdraagt en dat je ook weet hoe je dit op de juiste manier communiceert.
.
Daarom beantwoord ik in deze module vragen als:
.
✓ Hoe schrijf je advertenties en posts die niet alleen zorgen voor een hoog bereik, maar ook zorgen voor meer omzet?
.
✓ Wat voor content heeft jouw potentiële klant nodig om intrinsiek gemotiveerd te worden om over te gaan op een aankoop of een samenwerking?
.
✓ Waarom zinnen als “het moet kort zijn want anders lezen mensen het niet” onzin zijn.
.
✓ Waarom het cruciaal is om je woordgebruik goed onder de loep te nemen alvorens je iets post of gaat adverteren.

“If people like you, they will listen to you. If people trust you, they’ll do business with you.”

Zig Ziglar

De ‘Content Kapstok’

.

Zoals bovenstaande quote ook impliceert; mensen kopen van mensen. Ze kopen alleen niet zomaar van mensen die ze leuk vinden. Ze moeten je ook daadwerkelijk vertrouwen.

Iemand kan je op basis van een eerste indruk al leuk vinden, maar het kost tijd om het vertrouwen te winnen van je ideale klant.

Door middel van de juiste content kun je er niet alleen voor zorgen dat je een connectie maakt met je ideale klant, maar dat je ook een vertrouwensband opbouwt.

Om die reden heb ik een content kapstok gecreëerd met 6 categorieën die bijdragen aan het creëren van een consistente stroom aan klanten.

Deze content kapstok kan elk bedrijf in principe gebruiken voor elk online kanaal. Persoonlijk laat ik deze 6 elementen terugkomen in mijn strategie op Instagram, Facebook en email.
.
1. Autoriteit 
Bewijs dat jij de go-to persoon of het go-to bedrijf bent.

Wat houdt dit precies in?
Indien je product een kennisproduct is; laat zien wat je weet en deel je kennis. Hiermee hoef je niet bang te zijn dat je jouw product weg geeft. Mensen kopen niet wat je weet, maar hoe je die kennis toepast.

Indien je een webshop hebt met fysieke producten; vertel meer over waar de producten vandaan komen. Hoe ze worden geproduceerd. Vertel waarom juist jouw producten zo uniek zijn.
.
2. Persoonlijk
Laat de persoon of het team áchter het bedrijf zien. Mensen kopen niet van ontastbare bedrijven, maar van mensen.

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik Coolblue. Zij verkopen technologie, maar op hun online kanalen zie je bijna alleen maar de mensen achter het bedrijf.

Vertel waar je in gelooft, waarom je doet wat je doet, wat je wilt bereiken en waar je voor staat.
.
3. Journey
Ons eigen leven is een journey en mensen houden ervan om journey’s van andere mensen of bedrijven te volgen. Een journey is namelijk een verhaal en mensen houden van verhalen.

Laat dus zien hoe jij en je bedrijf groeien. Neem je volgers mee op jouw journey. Laat ze er onderdeel vanuit maken.
.
4. Social proof
We zijn allemaal bang voor teleurstelling. De meest efficiënte manier om te bepalen of we een bepaald product wel of niet moeten kopen is door te kijken naar wat anderen er over zeggen.

Deel dus regelmatig reviews op je online kanalen of laat zien dat iemand je product heeft ontvangen of dat je met een klant aan de slag bent.

Bewijs dat het bij jou ‘veilig’ is.
.
5. Inspiratie
Een bedrijf is tegenwoordig meestal niet zomaar een bedrijf. Bedrijven zijn communities, soms zelfs complete movements.

Als dat het geval is wil je niet alleen iets verkopen, maar je wilt ook echt mensen inspireren of wakker schudden. Dat kun je doen door bijvoorbeeld bepaalde quotes te delen of een inspirerend verhaal.
.
6. Aanbod
Tot slot mag je jouw online kanalen natuurlijk ook gebruiken om af en toe een aanbod te doen voor de producten die je biedt. Zorg er alleen voor dat er een balans is tussen geven en nemen.

Deel 4 van het E-book

Download hier de onepager van module 4

Bekijk hieronder de filmpjes waarin ik de vragen beantwoord die bovenin deze pagina staan.

Hoe schrijf je een tekst waarmee je jouw ideale klant triggert om een specifieke, gewenste actie te nemen? Je kunt deze opbouw gebruiken als je bijvoorbeeld een webinar organiseert, een product wilt verkopen of een workshop houdt.

Waarom mooie slogans of poëtische zinnen vaak niet werken en waarom het dus zo belangrijk is om op je website, in je advertenties en posts dezelfde woorden te gebruiken als jouw klant.

Opdrachten

.

  1. Laat jij genoeg van jezelf zien op jouw online kanalen? Weten jouw volgers waarom jij doet wat je doet, waarom jij de go-to persoon bent en waarom je zo gepassioneerd bent over hetgeen wat je doet?
    .
  2. Kijk nog eens naar de Content Kapstok hierboven en bepaal voor jezelf hoe vaak je de 6 elementen aan bod zou moeten laten komen om een connectie te maken met jouw ideale klant.
    .
  3. Open de onepager van deze module, bedenk wat je zelf op dit moment zou willen aanbieden of verkopen aan je klant en schrijf een advertentietekst aan de hand van de 4 punten die worden genoemd in de onepager.

Concrete Content Tips

.

✓ Om de aandacht te krijgen van je klant en om een relatie op te bouwen is het van belang dat je ze niet alleen informeert, maar juist emotioneert. Zorg ervoor dat ze een fijn en veilig gevoel bij je hebben.
.
Het helpt daarbij om emojis te gebruiken en vooral als je in het begin nog de aandacht moet krijgen van je doelgroep. Emojis representeren namelijk emoties en als mensen kopiëren we heel makkelijk gedrag.
.
We moeten lachen als iemand anders lacht. We gapen als iemand anders gaapt. We kunnen soms zomaar meehuilen met iemand anders. Als iemand anders zich pijn doet trekken we zelf ook een moeilijk gezicht.
.
Gebruik dus vooral emojis in je posts en advertenties, maar doe het wel met mate. Emoties zijn goed, but don’t cause any drama 🙂
.
✓ Gebruik mooie en duidelijke afbeeldingen. Naast de tekst zijn visuals heel bepalend. Ik merk dat afbeeldingen met veel contrast het vaak goed doen. Die spatten namelijk uit het beeld.
.
Daarnaast voelen we meer bij mensen dan bij levenloze producten. Plaats dus regelmatig afbeeldingen van jezelf, je team of je klanten. Onthoud: mensen kopen van mensen.
.
Dit geldt ook voor je website. Indien jij je bedrijf bent raad ik altijd aan om direct een foto van jezelf in de header afbeelding op de homepagina te plaatsen. In het echt zie je ook direct een gezicht als je je voorstelt aan iemand.