Welkom bij module 4!

.
Oké, ik zal direct eerlijk opbiechten dat ik twijfelde om bovenstaande foto te plaatsen. Toen ik de foto voor het eerst aan m’n moeder liet zien zei ze: “Hier heb je wel een hele blije bakkes.” Friese moeders en hun directheid 😉
.
Maar toch plaats ik de foto want het verhaal erachter past bij deze module.
.
Deze foto is genomen toen ik met Prisca Visser een fotoshoot deed in Rotterdam. We hadden zoveel lol samen dat mensen spontaan op ons af kwamen en met mij op de foto wilden, zoals ook deze man.
.
Doordat we zo onszelf waren en zoveel plezier hadden wilden mensen op de één of andere manier met ons connecten. Ze voelden een bepaalde energie waar ze even deel van uit wilden maken.
.
En dat is precies waar we het in deze module over gaan hebben.
.
Om een consistente stroom aan klanten en omzet te realiseren moet je ervoor zorgen dat je een magneet wordt. Je wilt niet je klanten moeten chasen en pushen. Het werkt veel fijner als ze uit zichzelf bij jou willen komen.
.
Zodra je website conversie-proof is kun je dit realiseren door de juiste content te delen op de online kanalen waar jouw ideale klant zich bevindt.
.
Door middel van content kun je er namelijk voor zorgen dat je een pull strategie creëert in plaats van een push strategie. Oftewel; een strategie waarbij jij enkel hoeft te delen wie je bent, waar je voor staat en welke waarde je levert waardoor je uiteindelijk vanzelf je ideale klant aantrekt.
.
Het is hierbij alleen wel belangrijk dat je weet wat voor content hieraan bijdraagt en dat je ook weet hoe je dit op de juiste manier communiceert.
.
Daarom beantwoord ik in deze module vragen als:
.
✓ Hoe schrijf je advertenties en posts die niet alleen zorgen voor een hoog bereik, maar ook voor meer klanten en omzet?
.
✓ Wat voor content heeft jouw potentiële klant nodig om intrinsiek gemotiveerd te worden om over te gaan op een gewenste handeling, zoals een aankoop?
.
✓ Waarom zinnen als “het moet kort zijn want anders lezen mensen het niet” onzin zijn.
.
✓ Waarom het cruciaal is om je woordgebruik goed onder de loep te nemen alvorens je iets post of gaat adverteren.

“If people like you, they will listen to you, but if people trust you, they’ll do business with you.”

Zig Ziglar

De ‘Content Kapstok’

.

Zoals bovenstaande quote ook duidelijk maakt; mensen kopen van mensen. Ze kopen alleen niet zomaar van mensen die ze leuk vinden. Ze moeten je ook daadwerkelijk vertrouwen.
.
Iemand kan je op basis van een eerste indruk al leuk vinden, maar het kost tijd om het vertrouwen te winnen van je ideale klant.
.
Door middel van de juiste content kun je er niet alleen voor zorgen dat je een connectie maakt met je ideale klant, maar dat je ook een vertrouwensband opbouwt.
.
Om die reden heb ik een content kapstok gecreëerd met 6 categorieën die bijdragen aan het creëren van een consistente stroom aan klanten.
.
Deze content kapstok kan elk bedrijf in principe gebruiken voor elk online kanaal. Persoonlijk laat ik deze 6 elementen terugkomen in mijn  content strategie op Instagram, Facebook en email.
.
Let er overigens wel op dat je consistent zichtbaar bent. Het gaat namelijk niet werken als je bijvoorbeeld 1x per 3 maanden iets plaatst aan de hand van deze content kapstok.
.
Het betekent ook niet dat je continu zichtbaar moet zijn, maar probeer je te committen aan een X aantal keer per week. Consistentie is namelijk de belangrijkste drijfveer voor het creëren van vertrouwen.
.
1. Kennis of je tastbare product 
Bewijs dat jij de go-to persoon of het go-to bedrijf bent.
.
Wat houdt dit precies in?
Indien je product een kennisproduct is; laat zien wat je weet en deel je kennis. Hiermee hoef je niet bang te zijn dat je jouw product weg geeft. Mensen kopen niet wat je weet, maar hoe je die kennis toepast.
.
Indien je een webshop hebt met fysieke producten; vertel meer over waar de producten vandaan komen. Hoe ze worden geproduceerd. Vertel waarom juist jouw producten zo uniek zijn.
.
2. Persoonlijk
Laat de persoon of het team áchter het bedrijf zien. Mensen kopen niet van ontastbare bedrijven, maar van mensen.
.
Een mooi voorbeeld hiervan vind ik Coolblue. Zij verkopen technologie, maar op hun online kanalen zie je bijna alleen maar de mensen achter het bedrijf.
.
Vertel waar je in gelooft, waarom je doet wat je doet, wat je wilt bereiken en waar je voor staat. En op het moment dat jij zelf je bedrijf bent is het ook slim om af en toe te laten zien dat er dingen mis gingen. Er gaat namelijk altijd wel iets mis als ondernemer en het maakt je menselijk.
.
3. Jouw journey
Ons eigen leven is een journey en mensen houden ervan om journey’s van andere mensen of bedrijven te volgen. Een journey is namelijk een verhaal en mensen houden van verhalen. We lezen niet voor niets boeken en kijken films.
.
Laat dus zien hoe jij en je bedrijf groeien. Neem je volgers mee op jouw journey. Laat ze er onderdeel vanuit maken.
.
4. Social proof
We zijn allemaal bang voor teleurstelling. De meest efficiënte manier om te bepalen of we een bepaald product wel of niet moeten kopen is door te kijken naar wat anderen er over zeggen.
.
Deel dus regelmatig reviews op je online kanalen of laat zien dat iemand je product heeft ontvangen of dat je met een klant aan de slag bent.
.
Bewijs dat het bij jou ‘veilig’ is.
.
5. Inspiratie
Een bedrijf is tegenwoordig meestal niet zomaar een bedrijf. Bedrijven zijn communities, soms zelfs complete movements.
.
Als dat het geval is wil je niet alleen iets verkopen, maar je wilt ook echt mensen inspireren of wakker schudden. Dat kun je doen door bijvoorbeeld bepaalde quotes te delen of een inspirerend verhaal.
.
6. Aanbod
Tot slot mag je jouw online kanalen natuurlijk ook gebruiken om af en toe een aanbod te doen voor de producten die je biedt. Zorg er alleen voor dat er een balans is tussen geven en nemen.

Deel 4 van het E-book

In deze onepager vind je een samenvatting van de belangrijkste lessen van deze module.

Download hier de onepager van module 4

Hoe schrijf je content waarmee je de aandacht pakt én behoudt van je ideale klant?

.

Aan de hand van onderstaande 4 punten kun je een post of advertentie schrijven waarmee je de aandacht pakt en behoudt van je lezer. Let wel: in een advertentie wil je altijd een duidelijk aanbod en call-to-action plaatsen. Dit hoeft niet altijd in een post. Daarvoor kun je ook alleen de onderdelen ‘stopper’ en van ‘pijn naar plezier’ gebruiken.
.

⛔️ Stopper ⛔️
De eerste zin van je advertenties en posts is het belangrijkst. Daarmee pak of verlies je namelijk de aandacht van de lezer.
.
Onthoud hierbij dat het menselijk brein 1 belangrijke functie heeft, namelijk ons helpen om te overleven. En dat doen we door middel van 2 dingen. Enerzijds zijn we continu op ons hoede voor ‘gevaar’ en anderzijds zijn we continu op zoek naar ‘kuddes’ waar we ons mee verbonden voelen en waar we ons bij kunnen voegen zodat we meer kans hebben on te overleven.
.
Om die reden pak je aandacht van de lezer door in eerste instantie in te spelen op een stukje sensatie of identificatie.
.
We zijn namelijk continu bezig met het scannen van onze omgeving waardoor we bijvoorbeeld ook altijd dingen willen weten als: Waar is er een terroristische aanslag gepleegd? Wie is er vreemdgegaan? In de 21ste eeuw is dit het ‘gevaar’ waar we mee te maken hebben.
.
Met een ‘bold’ statement speel je in op het stukje sensatie. Daarmee speel je in op een stukje emotie waarmee het brein geprikkeld worden om de situatie verder te onderzoeken (en in dit geval dus de content te lezen). En don’t worry, dit kan ook heel subtiel. Hieronder zie je een aantal voorbeelden.
.
Bij identificatie, denk aan: Wie herkent zich in een bepaalde situatie? Door te beginnen met een herkenbare statement, prikkelende vraag of een paar vragen kun je hier goed op inspelen.
.
Ik raad daarom aan om de eerste paar regels van je advertentie of post te laten bestaan uit vragen waar mensen zich mee kunnen identificeren of een (bold) statement waar ze zich in herkennen, om moeten lachen, in shock zijn of waardoor ze geïnspireerd worden (d.m.v. bijvoorbeeld een quote). Zolang het maar een emotie triggert.
.
Pijn en plezier
Zodra je de aandacht te pakken hebt, ga je dieper in op de inhoud. Je zoomt in op de oplossing die je biedt of een situatie die je zelf hebt weten om te buigen van pijn naar plezier. Schrijf bijvoorbeeld een (herkenbaar) verhaal over iemand wiens probleem of behoefte werd opgelost door jouw dienst/product of schrijf over de redenen waarom je werd gedreven tot je ‘waarom’. Houd hierbij rekening met de pijn en plezier motivatie.
.
☝️ Aanbod ☝️
Maak een bruggetje naar je aanbod. Vertel wat je organiseert, aanbiedt of verkoopt. Is dit een webinar? Schrijf over de inhoud ervan. Verkoop je een product? Beschrijf de voordelen die mensen zullen ervaren wanneer zij dit product kopen.
.
Call-to-action
Roep je doelgroep op om de gewenste actie te ondernemen en plaats daarbij een link naar je landingspagina. Vergeet niet om hierbij gebruik te maken van schaarste en urgentie indien mogelijk. Benoem tot wanneer een actie loopt, tot wanneer iemand zich kan inschrijven, enz.

Voorbeelden van posts en advertenties die deels of volledig zijn opgebouwd aan de hand van de 4 bovengenoemde punten.

Met deze post bereikte ik op LinkedIn bijna 22.000 mensen. De stopper is heel subtiel, maar wel relevant voor iedereen die op LinkedIn zit. Iedereen wil naar aanleiding van deze eerste zin weten: “Wat is haar bereik dan? En hoe kan dat? Hoe doet ze dat?”

Dit is een advertentie van één van mijn klanten. Deze advertentie is volledig opgebouwd aan de hand van 4 bovengenoemde punten.

Dit is een recente Instagram post van mij. Ook op een subtiele manier opgebouwd aan de hand van bovengenoemde 4 punten.

Bekijk hieronder de filmpjes waarin ik de vragen beantwoord die bovenin deze pagina staan.

Hoe schrijf je een tekst waarmee je jouw ideale klant triggert om een specifieke, gewenste actie te nemen? Je kunt deze opbouw gebruiken als je bijvoorbeeld een webinar organiseert, een product wilt verkopen of een workshop houdt.

Waarom mooie slogans of poëtische zinnen vaak niet werken en waarom het dus zo belangrijk is om op je website, in je advertenties en posts dezelfde woorden te gebruiken als jouw klant.

Opdrachten

.

  1. Laat jij genoeg van jezelf zien op jouw online kanalen? Weten jouw volgers waarom jij doet wat je doet, waarom jij de go-to persoon bent en waarom je zo gepassioneerd bent over hetgeen wat je doet?
    .
  2. Kijk nog eens naar de Content Kapstok hierboven en bepaal voor jezelf hoe vaak je de 6 elementen aan bod zou moeten laten komen om niet alleen een connectie te maken met jouw ideale klant, maar ook om het vertrouwen van hem of haar te winnen.
    .
  3. Kijk nog eens naar de 4 punten om een goede post of advertentie te schrijven. Bedenk wat je zelf op dit moment zou willen aanbieden (kan ook een gratis E-book zijn) of verkopen aan je ideale klant en schrijf een post of advertentietekst aan de hand van de 4 punten.

Concrete Content Tips

.

✓ Om de aandacht te krijgen van je potentiële klanten en om een relatie op te bouwen is het van belang dat je ze niet alleen informeert, maar juist emotioneert. Zorg ervoor dat ze een fijn, maar ook een vertrouwd gevoel bij je hebben.
.
Het helpt daarbij om emojis te gebruiken en vooral als je in het begin nog de aandacht moet krijgen van je doelgroep. Emojis representeren namelijk emoties en als mensen kopiëren we heel makkelijk gedrag.
.
We moeten lachen als iemand anders lacht. We gapen als iemand anders gaapt. We kunnen soms zomaar meehuilen met iemand anders. Als iemand anders zich pijn doet trekken we zelf ook een moeilijk gezicht.
.
Gebruik dus vooral emojis in je posts en advertenties, maar doe het wel met mate. Emoties werken goed, but don’t cause any drama 🙂
.
✓ Gebruik mooie en duidelijke afbeeldingen. Naast de tekst zijn visuals heel bepalend. Ik merk dat afbeeldingen met veel contrast het vaak goed doen. Die spatten namelijk uit het beeld.
.
Daarnaast voelen we meer bij mensen dan bij levenloze producten. Plaats dus regelmatig afbeeldingen van jezelf, je team of je klanten. Onthoud: mensen kopen van mensen.
.
Dit geldt ook voor je website. Indien jij je bedrijf bent raad ik altijd aan om direct een foto van jezelf in de header afbeelding op de homepagina te plaatsen. In het echt zie je ook direct een gezicht als je je voorstelt aan iemand.
.
✓ Gebruik lange, rechthoekige afbeeldingen. Deze vullen meer beeld en daarmee pak je dus sneller de aandacht van je lezer.