Welkom bij module 2!

.
Tijdens module 1 hebben we het gehad over de basisprincipes van een succesvolle strategie waarbij je een consistente stroom aan klanten en omzet genereert.
.
In deze module neem ik je mee in het verder begrijpen van een stukje koopgedrag. Hier hebben we het in module 1 al kort over gehad, maar in deze module maken we de verdiepingsslag.
.
Op die manier kunnen we vanaf module 3 concreet aan de slag met het creëren van een strategie die werkt voor jou en je bedrijf.
.
Daarom beantwoord ik in deze module vragen als:
.
✓ Waarom communiceren veel bedrijven in de verkeerde volgorde en hoe moet het dan wel?
.
✓ Waarom gedragen veel bedrijven zich online heel raar als je het in een offline context zou plaatsen?
.
✓  Waarom is het zo belangrijk om te weten WAAROM je doet wat je doet en om dit ook te communiceren naar je klant?
.
✓ Waarom zijn timing en het creëren van schaarste en urgentie zo belangrijk tijdens het verkoopproces?
.
✓ Tot slot zoom ik bij de Concrete Tips nog even in op het creëren van een strategisch product aanbod. Je kunt namelijk een geweldige marketing of sales strategie hebben, maar als je product aanbod niet strategisch is zal het in de praktijk alsnog lastig zijn om je producten te verkopen.

“People don’t buy WHAT you do. They buy WHY you do it.” – Simon Sinek

Bekijk hieronder de filmpjes waarin ik de vragen
beantwoord die ik bovenin deze pagina stel.

Re-cap van 5 minuten van module 1.

Simon Sinek legt in 5 minuten waarom het zo belangrijk is
om je WHY te weten én communiceren richting je klant.

Mijn samenvatting van het filmpje van Simon Sinek (inclusief voorbeelden).

Waarom veel bedrijven zich online heel raar gedragen als
je het in een offline context zou plaatsen.

Het belang van timing, schaarste en urgentie
om je product of dienst te verkopen

Deel 2 van het E-book

In deze onepager vind je een samenvatting van de belangrijkste lessen van deze module.

Download hier de onepager van module 2

Opdrachten

.

  1. Wat is jouw WHY? Waarom doe jij wat je doet?
    .
  2. Wat is je HOW? En wat is je WHAT?
    .
  3. Hoe zou jouw online strategie overkomen in een offline context? Probeer je ook te snel iets (groots) te verkopen of bied je een mogelijkheid waarop jouw ideale klant op laagdrempelige (online) wijze kennis kan maken met jou, jouw WHY en je product aanbod?
    .
  4. In hoeverre houd jij rekening met timing als het gaat om bijvoorbeeld productlanceringen of bepaalde acties? Hoe zou je dit kunnen optimaliseren en op wat voor manier zou jij gebruik kunnen maken van schaarste en urgentie?
    .Heb 

Concrete Tips

.

Tot slot wil ik je ook in deze module weer een aantal concrete tips geven. Deze sluiten niet per se aan op de inhoud van vandaag, maar ze zijn makkelijk implementeerbaar en dragen bij aan het creëren van een consistente stroom aan klanten waardoor jij weer meer rust en vrijheid ervaart.

✓ Niet iedereen voelt zich aangesproken door dezelfde vorm van communicatie. De ene persoon zal het prettig vinden om te lezen en een tekst snel in zich opnemen terwijl bij de ander een boodschap veel beter binnenkomt als hij/zij het ziet of hoort. Probeer daarom te testen wat voor jouw doelgroep het beste werkt. Probeer bijvoorbeeld ook eens een filmpje te plaatsen in plaats van alleen maar afbeeldingen met tekst.
.
✓ Houd rekening met de timing van jouw online marketing activiteiten. Check bijvoorbeeld via de optie ‘Statistieken’ wanneer je volgers actief zijn op Instagram, stuur een aanbod aan het einde van de maand wanneer een groot deel van mensen hun salaris heeft ontvangen of ‘s avonds wanneer mensen niet worden afgeleid door werk.
.
✓ Deel je tekst op in korte alinea’s. Hoe groter de lappen tekst, hoe minder snel mensen geneigd zijn om iets te lezen.
.
✓ Communiceer duidelijk jouw WHY op je ‘Homepagina’ en ‘Over mij’ pagina. Dit zijn over het algemeen de meest gelezen pagina’s en daarmee de belangrijkste pagina’s om een relatie op te bouwen met je ideale klant.
.
✓ Je kunt de beste marketing strategie en de beste sales pitch hebben, maar als je product niet goed in elkaar zit gaat het alsnog niet werken. Ik bouw mijn product aanbod altijd op door het te vergelijken met daten. Tijdens een eerste date vraag je niet direct of iemand kinderen wil en hoe hij of zij ze dan wil noemen. Op dat niveau zit je dan mentaal nog niet. Je kunt elkaar dan al wel leuk vinden, maar je gaat niet direct een commitment voor de lange termijn aan.
.
Als het klikt ga je steeds een stap verder totdat je uiteindelijk een volledige commitment aan gaat door – bij wijze van – met elkaar te trouwen en kinderen te krijgen. Zo werkt het met zakelijke relatie eigenlijk ook. Je koopt niet direct een product van €5.000. Je wilt eerst nog even aftasten tijdens een eerste date of er een klik is en zolang het goed blijft voelen neem je steeds samen de volgende stap.
.
Om die reden bestaat het product aanbod van kennisondernemers, zoals coaches, vaak uit meerdere producten:
1. Een weggever zoals bijvoorbeeld een gratis E-book (date situatie: eerste appjes naar elkaar)
2. Een laagdrempelig (online) instapproduct van onder de €100 (date situatie: eerste paar dates)
3. Een programma/samenwerking van circa 3 maanden met meer persoonlijk contact (date situatie: er ontstaat een relatie)
4. Een programma/samenwerking van 6 maanden of meer (date situatie: trouwen en kinderen krijgen)
.
Bovenstaande 4 producten zijn simpel omschreven, maar waar het om draait is dat je een product aanbod creëert waarmee je jouw klant bij de hand kunt nemen. Zo bouw je langzaam een relatie op en kun je ook steeds een andere specifieke ‘pijn’ oplossen. Hoe meer ‘pijnen’ je namelijk in 1 product probeert op te lossen, hoe minder je vaak écht oplost.

Klik hier om terug te gaan naar de online omgeving met alle modules