Welkom bij module 1!

.
We starten met de basisprincipes van een succesvolle online strategie. Je kunt namelijk geen huis bouwen zonder solide fundering.
.
Als je een consistente stroom aan klanten en omzet wilt moet het in de basis goed zitten.
.
Daarom beantwoord ik in deze module vragen als:
.
✓ Welke basisprincipes liggen ten grondslag aan een het creëren van een consistente stroom aan klanten en omzet?
.
✓ Waarom is het zo belangrijk dat jij heel specifiek jouw ideale klant kiest?
.
✓ Welke (mentale) stappen doorlopen mensen tijdens de aankoop van een product of dienst en wat betekent dit voor jouw online marketing strategie?
.
✓ Waarom is het zo belangrijk dat jij de ‘pijn’ en verlangens kent van jouw ideale klant en hier op inspeelt?

De eerste paar dagen zijn vrij breed qua kennis en opdrachten. We beginnen met het beantwoorden van de ‘grote’ vragen en maken het dan steeds concreter zodat je aan het einde van de cursus precies weet welke acties jij moet nemen om meer impact te maken met je bedrijf en meer omzet te genereren.

“People don’t buy products and services anymore. They buy solutions, relationships and stories.”

Welke (mentale) fases doorloopt jouw klant tijdens het koopproces en wat betekent dit voor jou en je bedrijf?

.

We denken vaak dat we als mensen in staat zijn om continu rationele beslissingen te nemen, maar verschillende wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat 95% van ons gedrag wordt gedreven door ons onderbewustzijn.
.
Ons onderbewustzijn is verantwoordelijk voor onze emoties wat dus ook betekent dat 95% van ons gedrag wordt veroorzaakt door onze emoties en niet door ons verstand.
.
De reden dat jij bijvoorbeeld mee doet aan deze cursus is omdat je meer impact wilt maken en meer omzet wilt generen, maar wat ten grondslag heeft gelegen aan jouw besluit om mee te doen zijn waarschijnlijk emoties zoals angst, onzekerheid en/of frustratie. Je ervaart nog bepaalde negatieve gevoelens die je middels deze online cursus hoopt te vertalen naar positieve gevoelens.
.
Om die reden is het belangrijk om te begrijpen uit welke mentale / emotionele fases het koopproces bestaat en hoe je daar met jouw bedrijf op in kunt spelen.

Het Mentale Koopproces

.

Het mentale koopproces is een emotioneel proces en kan tegenwoordig lang duren. Veel producten zijn namelijk nice-to-have’s in plaats van need-to-have’s. We hebben ze – bij wijze van – niet nodig om te overleven.

Daarnaast opereren de meeste bedrijven in een markt met veel concurrentie wat betekent dat een klant vaak de tijd neemt om verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken.
.
Om die reden moeten mensen tegenwoordig gemiddeld 2 tot 50 keer in aanraking komen met een product of dienst voordat ze overgaan op een aankoop.

Door de toenemende concurrentie zie je ook dat klanten tegenwoordig niet alleen een product of dienst kopen. Ze kopen oplossingen, relaties en verhalen. En voordat je een relatie met iemand hebt opgebouwd, ben je vaak zomaar een paar weken of zelfs maanden verder.

Een potentiële klant moet tegenwoordig dus niet alleen vertrouwen hebben in je product; hij of zij moet jou de aankoop ook gunnen. Vooral als je zelfstandig ondernemer bent.
.
Een klein voorbeeld van mezelf op basis van bovenstaande informatie; ik wist al 2 jaar lang dat ik Personal Body Plan wilde doen, maar ik was er steeds mentaal niet klaar voor. Ik was nog even te druk met andere dingen. Ik bleef dus hangen in de mentale overwegingsfase. Een ‘nee’ is om die reden dan ook vaak een ‘ja in the making’. Geef dus niet op, maar blijf je potentiële klant consistent ‘voeden’ zodat je on top of mind blijft.
.
Mensen worden over het algemeen het snelst klant als ze zijn getipt door een bekende. Daarom is het ook zo belangrijk om van je klanten ambassadeurs te maken zodat zij je pro-actief gaan aanraden aan andere mensen.

Hoe neem je jouw klant bij de hand tijdens het koopproces?

.

Om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klant zo snel mogelijk de verschillende fases van het koopproces doorloopt is het van belang dat jij hem of haar bij de hand neemt.
.
Het binnenhalen van een klant betekent eigenlijk dat je langzaam een relatie met elkaar opbouwt, net zoals je dat doet als je aan het daten bent.
.
Tegenwoordig begint daten – net zoals ondernemen – vaak op online platformen, zoals Tinder. Het begint dus allemaal bij vindbaar zijn op de juiste online kanalen. Ik raad altijd aan om te beginnen met maximaal 2 online kanalen. Op die manier houd je het behapbaar voor jezelf.

Daarnaast wil je als je aan het daten bent meestal ook niet direct afspreken. Je wilt eerst nog even veilig vanaf de bank en via je telefoon kennis met elkaar maken. Daarom raad ik ondernemers altijd aan om een laagdrempelige online manier te bieden om je klant kennis te laten maken met jou. Bied daarom bijvoorbeeld (op je website) iets aan als een gratis E-book, webinar, online training, free trial, online demo, case study, challenge, enz.
.
Naast dat jouw potentiële klant kennis heeft gemaakt met jou heeft hij of zij waarschijnlijk ook kennis gemaakt met andere bedrijven. Daarom volgt er altijd een vergelijkingsfase voordat mensen overgaan op een besluit.
.
In die fase kijkt je potentiële klant vooral naar een stukje social proof: “Wat zeggen anderen over dit bedrijf? Hoe groot is de kans op een positieve ervaring” en een stukje menselijkheid: “Gun ik deze persoon of dit bedrijf mijn aankoop?”
.
Daarom is het tegenwoordig belangrijk om niet alleen te laten zien welke oplossing je levert, maar laat ook zien wie jij bent. Waar sta je voor? Waar geloof je in? Waarom doe je wat je doet?
.
Als je jouw potentiële klant daar eenmaal van hebt overtuigd hebben ze alsnog vaak een zetje nodig om tot een besluit te komen. Daarom kan het helpen om schaarste en urgentie te creëren. Om die reden kun je bijvoorbeeld niet altijd mee doen aan deze online cursus, maar kun je 1x per maand instappen.

Zorg er daarbij echter wel voor dat je de stap van gratis product naar je eerste betaalde product niet te groot maakt. We zijn stiekem als consument allemaal bang dat we het verkeerde product kiezen, dus we zullen niet zo snel een programma van €3000 aanschaffen na het downloaden van een E-book. Net als met relaties, neem je steeds langzaam de volgende stap. De intentie is dan wel om een lange termijn samenwerking te realiseren, maar daar werk je over het algemeen samen langzaam naartoe om het steeds mentaal behapbaar te houden.
.
Tot slot wil je het proces om een aankoop te doen zo gemakkelijk mogelijk maken. Vertel bijvoorbeeld duidelijk waar je klant moet klikken op jouw website om iets te kopen. Maak het daarnaast ook niet ingewikkelder dan het moet zijn. Hoe simpeler het aankoopproces, hoe groter de kans dat iemand iets koopt.
.
Als ze uiteindelijk eenmaal klant zijn wil je het gevoel geven dat ze er daadwerkelijk toe doen. Probeer ze te verwonderen en denk pro-actief met ze mee zodat je klant verandert in een ambassadeur van je bedrijf.

Bekijk hieronder het filmpje waarin ik de vragen
beantwoord die ik bovenin deze pagina stel.

Deel 1 van het E-book

In deze onepager vind je een samenvatting van de belangrijkste lessen van deze module.

Download hier de onepager van module 1

Opdrachten

.

  1. Wie is jouw ideale klant? Welke personen / bedrijven kan en wíl jij helpen? Omschrijf de uitdagingen waar hij of zij tegen aan loopt en waarom. (Tip: Veel ondernemers zijn zelf hun ideale klant omdat hun passie vaak voortkomt uit een ‘pijn’ die ze zelf hebben ervaren. Bij deze opdracht kan het dus helpen om even mentaal terug in de tijd te gaan.)
    .
  2. Wat is de ‘pijn’ van jouw ideale klant? Waarom komen mensen bij jou? Waar lopen ze tegenaan? En wat zijn hun verlangens?
    .
  3. Welke oplossing lever jij? Oftewel; welk eindresultaat lever je voor jouw klanten? Het eindresultaat is over het algemeen niet alleen iets concreets zoals meer omzet, maar ook een gevoel zoals rust en zekerheid. Geef een antwoord op zowel de concrete situatie als het gevoel.
    .
  4. Bied jij een laagdrempelige (gratis) online manier om kennis te maken met jou en je bedrijf? En bied je daarna ook een laagdrempelig betaald instap product?

Concrete Tips

.

Tot slot wil ik je nog 4 concrete tips geven. Deze sluiten niet per se aan op de inhoud van vandaag, maar ze zijn makkelijk implementeerbaar en dragen bij aan het creëren van een consistente stroom aan klanten waardoor jij weer meer impact kunt maken en meer omzet kunt generen.

✓ Veel zelfstandig ondernemers hebben het gevoel dat ze op alle online kanalen actief moeten zijn en dat ze ook nog eens aan dingen als SEO (zoekmachine optimalisatie) moeten doen. Naar mijn ervaring maak je het dan vaak een te groot ‘ding’ waardoor je weerstand voelt bij je online marketing strategie.
.
Ik raad daarom altijd aan om 2 online kanalen te kiezen waar je in eerste instantie op focust. Kies daarbij de kanalen waar jouw ideale klant actief is. Voor de meeste ondernemers zijn dit Facebook, Instagram of LinkedIn.
.
Je kunt je wel gaan focussen op SEO, maar hier gaat ontzettend veel tijd in zitten en vaak betekent het dat je dan – bij wijze van – op pagina 15 komt te staan in plaats van pagina 19. Als zelfstandig ondernemer is het namelijk lastig om op dat gebied te concurreren met de grotere bedrijven.
.
✓ Verander je Instagram account in een business account. Dit kun je doen door op Facebook een bedrijfspagina aan te maken (duurt 1 minuut) en deze vervolgens te koppelen aan je Instagram account. Met een business account heb je veel meer inzicht in je bereik en andere data. Onder andere wanneer je volgers actief zijn. Aan de hand van deze data kun je bepalen op welke dagen en tijdstippen je het beste content kunt plaatsen voor het meeste bereik en betrokkenheid.
.
Op LinkedIn heb je deze optie helaas niet, maar over het algemeen zijn mensen daar het meest actief tussen dinsdag en donderdag. De beste tijden om op die dagen te posten zijn om 8:00, 12:00 en 17:00 uur.
.
✓ Voeg altijd een locatie toe aan je Instagram posts. Dit verhoogt je organische bereik met 20-40%.
.
✓ Mensen doen vaak maar één ding. Ze liken, reageren of klikken op een post of advertentie. Stel dat je in je post mensen aanstuurt om naar de link in bio te gaan, dan is de kans groot dat die post minder likes krijgt. Meet dus nooit je resultaten aan de hand van likes en reacties. Meet altijd aan de hand van leads of verkopen. Uiteindelijk heb je liever een post met 1 like en 20 verkopen dan een post met 1000 likes en 1 verkoop.

Klik hier om terug te gaan naar de online omgeving met alle modules