Ze zouden likes ‘I give zero fucks’ moeten noemen

.

Bots en het algoritme van Instagram zijn niet jouw klanten dus stop met ze te pleasen.

Je zult wel denken: “Wat een krachttermen en vage taal.”

Meestal begin ik mijn blogs met een inspirerende quote van iemand anders, maar dit is mijn eigen quote. Een beetje cryptisch en weinig inspirerend, maar er zit een hele belangrijke boodschap achter die ik met je wil delen. Die boodschap slaat zowel op de titel van deze blog als de quote die bovenin staat.

Als je de zin bovenaan deze blog leest denk je waarschijnlijk: “Natuurlijk zijn bots en het algoritme van Instagram mijn klanten niet. Dat snap ik ook wel.”

In theorie snappen we dit allemaal. In de praktijk gaat het alleen vaak anders. We zijn ons hier alleen niet zo van bewust. Ik spreek hier overigens ook zeker niet als Heilige maagd Maria, maar deel wel graag mijn inzicht met je.
.

We laten ons massaal leiden door het middel in plaats van het doel

Een van de dingen waar we met z’n allen heel goed in zijn geworden is om ons te laten leiden door het middel in plaats van het doel. We proberen om klanten binnen te halen via social media, maar we meten ons succes aan de hand van likes en volgers.

Of een andere; we willen lekker in ons vel zitten maar meten het succes hiervan aan de hand van het aantal kilo’s dat de weegschaal aangeeft of hoe perfect ons gezicht is.

Dit doen we overigens niet alleen bij onszelf, maar ook bij anderen. We zien iemand met veel geld en bestempelen die persoon automatisch als succesvol. Maar we hebben geen idee wat er achter schuil gaat.

Dingen als likes & volgers, gewicht en geld zijn enkel middelen die over het algemeen een rol spelen in het behalen van een doel. Ze dragen op een bepaalde manier bij aan een groter doel, maar krijgen vaak zoveel aandacht dat ze leidend worden in plaats van ondersteunend.

Maar voordat ik mezelf hier ook schuldig aan maak, laten we nog even terug gaan naar het doel van deze mail. Namelijk het stukje online marketing en likes…

Als online marketeer ben ik lid van allerlei besloten Facebookgroepen en je wilt niet weten hoe vaak ik berichten van ondernemers voorbij zie komen als: “Het algoritme van Instagram is weer veranderd. Mijn likes en volgers dalen. Hoe krijg ik dit weer omhoog?” Of laatst een post van iemand waarin stond: “Dan zie je mensen die een product verkopen om meer omzet te behalen via social media en dan heeft die post 3 likes #losers.”

Wat deze lieve mensen niet snappen is dat het niet gaat om likes. Likes betekenen NIKS. Van alle likes die worden gegeven zijn er vaak maar een klein percentage bewust gegeven en oprecht. De rest zijn van bots die automatisch posts liken op basis van hashtags, mensen die op de automatische piloot liken om likes en follows terug te krijgen, je vrienden die uit beleefdheid liken en mensen die je (bikini) foto leuk vinden maar het een worst kan zijn wat je te vertellen hebt. Eigenlijk zouden ze likes ‘I give zero fucks’ moeten noemen.
.

Bedrijven maken gretig misbruik van onze fixatie op het middel

En dan is het één ding dat gebruikers gefixeerd zijn op likes en volgers, maar weet je wat nog veel erger is? Dat bedrijven gretig gebruik maken van deze onwetendheid en naïviteit. Zo werd ik vorige week benaderd door een zogenaamde social media expert. Een dame die allerlei bedrijven benadert om ze te helpen met het laten groeien van hun Instagram account. Ze benaderde mij omdat ze wat vragen had over social media en ze volgt me al een tijdje op Instagram.

Wat deze dame doet is dit: ze laat haar klanten content aandragen en zij claimt het algoritme te kunnen beïnvloeden met haar manier van posten waardoor ze extra likes, volgers en reacties weet te krijgen. Weten die bedrijven veel dat ze ondertussen gewoon bots aanzet, volgers koopt en actief is in pods om reacties te krijgen. En die bedrijven zijn nog blij ook. Het levert ze geen ruk op aan extra omzet, maar hey, ze hebben likes en volgers. Grotendeels nep weliswaar, maar ze zijn gefixeerd op het middel en het middel ziet er in hun ogen goed uit.

Ze vertelde me dit allemaal ook nog eens heel trots. Ik zal je de details van ons gesprek besparen, maar ik ben in ieder geval een volger armer en ik denk dat zij binnenkort een aantal cursussen gaat volgen over hoe je social media moet inzetten om échte klanten en omzet te realiseren 😉
.

De échte waarde zit in stille volgers

Weet je waar pas écht waarde in zit? De stille volgers. Mensen die niet liken. Talloze onderzoeken wijzen uit dat we bijna altijd maar één ding doen. We liken, lezen, reageren, delen, klikken op de link in bio, enz. Het voorbeeld van mijn advertentie voor de Boost Je Omzet cursus ken je inmiddels. De advertentie daarvoor leverde 37 aankopen op en had 2 likes.

Dus stel jezelf alsjeblieft de volgende vragen als je echt resultaat wilt behalen met je social media strategie:

  1. Wat is mijn doel met social media?
  2. Welke content draagt hier consistent aan bij?
  3. Welke oprechte acties dragen hier consistent aan bij? Zo krijg ik bijvoorbeeld altijd echte en leuke volgers als ik bij iemand anders een wat uitgebreidere en gemeende reactie plaats onder een post. Dit doe ik niet om zelf extra volgers te krijgen, maar is wel altijd een leuk gevolg ervan.

Hoe meer je probeert om de massa (en de bots en het algoritme) aan te spreken, hoe minder mensen zich écht aangesproken voelen. En natuurlijk snap ik dat likes en follows ook ergens wel belangrijk zijn en gebruik ik nu sterke taal op mijn punt duidelijk te maken, maar laat je er niet teveel door leiden.

Meet je succes aan de hand van conversie, bereik, shares, aantal gepinde posts, aantal forwards en oprechte privé berichtjes. Al deze dingen tonen aan dat je impact hebt gemaakt. Je hebt mensen geïnspireerd om méér te doen dan 2x met hun duim te tikken op een afbeelding.

Wil je op de hoogte worden gehouden van mijn blogs of meer kennis en concrete tips over online marketing? Word dan hieronder gratis lid van mijn besloten Facebook groep “Meer klanten dankzij online marketing”. 

Klik hier om gratis lid te worden

.
Met ondernemende groet,

Tineke Zwart

Tineke

By |2019-02-13T09:48:31+00:00december 20th, 2018|Online marketing|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment